سبد خرید شما خالی است
در حوزه تولید و صنعت، ماشین آلات سنگین باید به شکلی کاملاً پایدار و محکم روی فونداسیون بتنی قرار بگیرند تا عملکردی بهینه و بدون نقص داشته باشند.
این فرآیند نصب، معمولاً به اتصال مستقیم صفحات پایه ماشین آلات به سطح بتن زیرین نیاز دارد. یکی از روش های مناسب و کم هزینه برای ایجاد یک اتصال باکیفیت و مستحکم، تزریق گروت زیر صفحات پایه است. این ماده فضای خالی بین صفحه فلزی و فونداسیون بتنی را پر می کند و به پایداری، تراز و جداسازی ارتعاشات کمک می کند.
یک ماشین پرس چند تنی یا یک ژنراتور عظیم را مستقیماً روی یک سطح بتنی قرار دهید. به دلیل ناهمواری های سطح طبیعی بتن و پایه ماشین، وزن دستگاه تنها روی چند نقطه می شود. این “بارگذاری نقطه های” پیام های مخربی به دنبال دارد:
راه حل این مشکلات، استفاده از یک ماده تخصصی است که فضای خالی بین پایه ماشین و فونداسیون را پر کرده و یک سطح اتکای یکپارچه و کامل به وجود می آورد. این ماده همان گروت است.
گروت ریزی یک عملیات تخصصی است که در آن یک ماده سیال و روان بین دو سطح، معمولاً صفحه پایه فولادی ماشین آلات و فونداسیون بتنی، ریخته می شود. این ماده پس از سخت شدن، یک لایه یکپارچه و بسیار مقاوم ایجاد می کند که صفحات پایه را به فونداسیون محکم می کند. این اتصال محکم به ماشین آلات اجازه می دهد تا به درستی کار کنند.
علاوه بر این، گروت بیس پلیت به شکل موثری ارتعاشات ناشی از کارکرد دستگاه را کاهش می دهد. این ارتعاشات در صورت مهار نشدن، می توانند موجب آسیب های ساختاری به فونداسیون، خرابی قطعات ماشین و کاهش عمر مفید تجهیزات شوند.
قرار دادن مستقیم ماشین آلات سنگین روی سطوح بتنی یک اقدام اصولی نیست. سطح بتن و پایه ماشین هرگز کاملاً صاف و یکنواخت نیستند. این ناهمواری ها باعث ایجاد بارهای نقطه ای می شوند که فونداسیون بتنی برای تحمل آن ها طراحی نشده است. بتن به تنهایی نمی تواند در برابر ضربه های مداوم و بارهای دینامیکی شدید مقاومت کند.
پس از آنکه پایه های ماشین آلات به کمک پیچ های تنظیم یا شیم ها در ارتفاع مورد نظر تراز شدند، یک فضای خالی بین پایه دستگاه و فونداسیون باقی می ماند. این فضا باید با گروت پر شود. این کار انتقال صحیح و یکنواخت بار و انرژی را از تجهیزات به فونداسیون ممکن می سازد و از فرسودگی و آسیب دیدن ماشین آلات جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، گروت یک تماس کامل و فشرده بین صفحه فولادی و پایه بتنی به وجود می آورد که رفتار اتصال را به شکل چشمگیری بهبود می بخشد.
مقاله مرتبط: گروت چیست + انواع و کاربرد آن
دو دسته اصلی از گروت ها برای این منظور به کار می روند که هر یک ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند: گروت پایه سیمانی و گروت پایه اپوکسی.
این نوع گروت از ترکیب سیمان، سنگدانه های ریز (ماسه)، آب و مواد افزودنی خاص ساخته می شود. ویژگی کلیدی گروت های سیمانی مهندسی شده، وجود افزودنی های ضد انقباض است. سیمان به طور طبیعی هنگام سخت شدن دچار جمع شدگی می شود که این امر می تواند باعث ایجاد فاصله بین گروت و صفحه پایه شود و اتصال را ضعیف کند. افزودنی های منبسط کننده این جمع شدگی را جبران می کنند و تماس دائمی را حفظ می کنند.
گروت های سیمانی برای کاربردهای عمومی و تحمل بارهای استاتیکی (ثابت) و دینامیکی سبک گزینه ای مناسب هستند. با این حال، استفاده از آن ها برای ماشین آلاتی که نیروی ارتعاشی شدید و مداوم تولید می کنند، توصیه نمی شود.
گروت اپوکسی ترکیبی از رزین های اپوکسی و سنگدانه های ویژه است. این ترکیب به ماده نهایی دوام، سختی و خواص ضد آب فوق العاده ای می بخشد. این نوع گروت به سرعت به مقاومت بالا می رسد و چسبندگی بسیار قدرتمندی به سطوح فلزی و بتنی دارد.
ویژگی های عالی گروت اپوکسی، مانند مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر لرزش، آن را به یک انتخاب مناسب برای تزریق بیس پلیت در شرایط سخت صنعتی تبدیل کرده است. این گروت برای استفاده از فضای تجهیزات سنگین و ماشین آلات سنگین که تحت بارهای دینامیکی شدید، لرزش، ضربه یا در معرض مواد شیمیایی و رطوبت قرار دارند، به کار می رود.
انتخاب بین گروت اپوکسی و سیمانی به شرایط پروژه، نوع بارگذاری و محیط کار بستگی دارد. در ادامه تفاوت های کلیدی این دو محصول در زمینه تراز کردن ماشین آلات سنگین بررسی می شود:
عملکرد نهایی گروت به عوامل متعددی بستگی دارد. تخمین نادرست یا نادیده گرفتن هر یک از این موارد می تواند منجر به عملکرد ضعیف و شکست اتصال شود.
اجرای صحیح گروت یک فرایند چند مرحله ای و دقیق است. دنبال کردن این مراحل برای دستیابی به یک اتصال پایدار و بادوام ضروری است.
آماده سازی صحیح بستر کار، کلید دستیابی به یک پیوند قوی است.
قالب بندی
قالب ها وظیفه نگهداری گروت مایع را تا زمان سخت شدن بر عهده دارند.
این مرحله نیازمند دقت و سرعت عمل است.
نحوه پرداخت نهایی لبه های گروت برای دو نوع اصلی متفاوت است.
گروت اپوکسی: لبه های گروت اپوکسی را می توان به صورت صاف و عمودی یا با یک شیب ملایم فراتر از لبه صفحه پایه تمام کرد.
آگاهی از مشکلات متداول می تواند به جلوگیری از وقوع آن ها کمک کند.
بزرگ ترین اشتباه، استفاده از گروت نامتناسب با کاربرد است. به عنوان مثال، استفاده از گروت سیمانی استاندارد برای ماشین آلات با لرزش شدید، قطعاً به شکست زودهنگام منجر خواهد شد.
فضاهای خالی زیر صفحه پایه، سطح اتکای موثر (EBA) را کاهش داده و باعث تمرکز تنش و بارگذاری نقطه ای می شوند. این مشکل می تواند ناشی از اختلاط ناقص، حبس شدن هوا به دلیل روش ریختن نادرست، یا نشت گروت از قالب بندی باشد. این بارگذاری نقطه ای در نهایت منجر به ترک خوردن و خرد شدن گروت می شود.
سخن پایانی
تراز کردن و نصب صحیح ماشین آلات سنگین یک فرآیند مهندسی دقیق است که مستقیماً بر عملکرد، قابلیت اطمینان و طول عمر تجهیزات تاثیر می گذارد. گروت بیس پلیت به عنوان یک ملات مهم، وظیفه پر کردن فضای خالی، انتقال یکنواخت بارها و میرا کردن ارتعاشات را بر عهده دارد. انتخاب هوشمندانه بین گروت سیمانی و اپوکسی بر اساس نوع بارگذاری و شرایط محیطی، و همچنین اجرای دقیق و اصولی مطابق با دستورالعمل ها، یک اتصال پایدار و بادوام را برای سال های متمادی به وجود می آورد.