کف سازی صنعتی چیست؟ مزایا و نحوه اجرای آن

مقدمه ای بر کف سازی صنعتی

سیستم های کف سازی صنعتی برای تاسیسات صنعتی سخت ترین کار را در ساختمان دارند. آنها باید در برابر ترافیک مداوم و سایش مکانیکی که همواره در معرض مواد خورنده، درجه حرارت بالا و ضربه شدید هستند مقاومت کنند، اگر کف نتواند فشار وارده را تحمل کند ، همه موارد دیگر به خطر می افتد. از کف های صنعتی می توان به عنوان کفسازی در سازه ها استفاده کرد ، به عنوان مثال کف سازی صنعتی برای هر واحد صنعتی، انبارها، فروشگاه های خرده فروشی و حتی رستوران ها مناسب است. کفپوش های صنعتی می توانند تقریباً در هر مکانی از ساختمان قرار بگیرند، از جمله کف های مخصوص اتومبیل، روسازی و محوطه های خارجی و حتی جزئیات معماری مانند لابی و سالن و اتاق خواب. در مقایسه با سیستم های کف غیر یکپارچه، کف های صنعتی معمولاً از نظر عملکرد و دوام در سازه ها دارای نتایج برتر هستند. کف های صنعتی باید چسبندگی بسیار بالایی به کف زیرین داشته باشند. کف های صنعتی به دلیل وجود پلاستر سیمانی باید کاملاً صاف و عاری از نقص و برجستگی غیرمعمول باشند. قبل از استفاده از کف، لازم است سطح و تراز کردن سطوح با مراحل زیر انجام شود. به منظور ایجاد چسبندگی قابل قبول، زیر سازی باید از مقاومت کششی بالایی برخوردار باشند. کف های صنعتی در دو سیستم کف صنعتی بر اساس پایه سیمان و پلیمر خلاصه می شوند. سیستم پایه سیمان شامل بتن مسلح سخت، بتن مسلح (با ماله پروانه ای) ، کفسازی بتنی به روش مکانیزه و سیستم پایه پلیمری شامل کف های اپوکسی وکفپوش پلی یورتان می باشد که بر پایه‌ رزین پلی یورتان بوده و بدون درز و یکپارچه اجرا می گردد.  

حتما بخوانید: پولیش پد

برای درک مزایای استفاده از کف های بتنی صنعتی، بهتر است با معایب کف های بتنی معمولی و محافظت نشده آشنا شوید.

برخی از معایب کف های بتنی معمولی به شرح زیر می باشد:

  • نفوذ پذیری زیاد کف بتنی معمولی باعث جذب آب سطحی به داخل بتن و نفوذ آن می شود و در نتیجه باعث می شود تا بتن در چرخه ذوب و انجماد خُرد شود. پوشش بتن معمولی علاوه بر کاهش مقاومت بتن و از بین بردن سطح بتن با گرد و غبار، باعث آلودگی محیط و به خطر افتادن سلامت کارکنان و آزادسازی مواد ریز و معلق در فضا و محیط کار می شود.
  • مقاومت کم بتن معمولی در برابر سایش، در نتیجه پودر شدن و خرد شدن بتن در اثر عبور ترافیک سنگین نظیر لیفتراک.
  • مقاومت فشاری و خمشی کم به دلیل اختلاط نادرست یا طراحی نامناسب که باعث ایجاد ترک در سازه شده و در نهایت منجر به تخریب بتن در اثر عبور وسایل نقلیه می گردد.
  • اتصالات انبساطی در کفهای بتنی معمولی محلی برای تجمع انواع میکروبها و آلودگیها است که باعث اختلال در تخلیه آبهای سطحی نیز می شود.
  • مقاومت شیمیایی کم بتن معمولی در برابر اسیدها، مواد قلیایی، حلال ها، فرآورده های نفتی و …

معایب فوق همگی باعث ایجاد مشکل و آسیب در هنگام کار بر روی کف بتنی معمولی شده و از عمر مفید بتن می کاهد. استفاده از کف صنعتی معایبی را که در بالا ذکر شد برطرف می کند.

از دیگر مزایای این کف های صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگهداری ساده:

نگهداری کفپوش صنعتی برای صاحبان مشاغل و کارمندان بسیار آسان است. از آنجا که کفپوش در یک محیط کاری شلوغ نیاز به مقاومت در برابر خطرات احتمالی مانند ترافیک زیاد پا و استفاده از ماشین آلات دارد ، این بدان معنی است که کفپوش صنعتی از بین دوام و محکم بودن یک انتخاب واضح است. این بدان معناست که شما نیازی به تعمیر یا تمیزکاری مرتب کفپوش ندارید زیرا به طور خاص برای نگهداری کم طراحی شده است.

  • کاربردی:

کف صنعتی کاربردی ترین کف موجود در بازار برای مشاغل تجاری است. وقتی با کفپوش لاستیکی یا سرامیکی مقایسه می شود، در دفع مواد شیمیایی یا مایعات ریخته شده بهتر است. کف های صنعتی اپوکسی برای شرکت هایی که به دنبال راه حل کف ضد لغزش هستند بهترین گزینه است .

مراحل اجرای کف سازی صنعتی:

به طور کلی مراحل اجرای کف سازی صنعتی شامل هفت مرحله می باشد:

  • مرحله 1: بتن باید بطور دقیق و مهندسی شده بر روی سطح ریخته و یبره شود به طوریکه امکان ویبره کردن تا عمق 30 سانتی متر فراهم باشد. همچنین مقدار ارتعاش دستگاه ویبره بر اساس مقدار اسلامپ بتن باید تنظیم شود.
  • مرحله 2: سپس سطح بتن توسط شمشه ماله صاف می گردد تا عمل خشکه پاشی بر روی بتن تازه انجام پذیرد. عمل خشکی پاشی در دو مرحله انجام می پذیرد که بعد از اتمام هر بار باید به منظور تراز و صاف کردن سطح بتن از شمشه ماله استفاده کرد.
  • مرحله 2.5: همچنین می توان پودر سخت کننده بتن را با دستگاه خشکه پاش بر روی بتن تازه پخش کرد.
  • مرحله 3: وقتی بتن کمی سفت شد، یعنی زمانیکه ردپای اپراتور بر روی سطح کم باشد، اپراتور ها می توانند با دستگاه ماله پروانه ای سطح بتن را صیقل دهند. و این کار تارسیدن به یک سطح صاف و براق ادامه می یابد.
  • مرحله 4: و در نهایت برای از بین بردن منافذ باقی مانده و اعوجاجات سطح، با استفاده از دستگاه ماله پروانه بزرگ، طبق آنچه در تصویر مشاهد می کنید، سطح صیقل می یابد.
  • مرحله 5: بلافاصله اسپری کردن آب بر روی سطح به منظور عمل آوری بتن انجام می پذیرد.
  • مرحله 6: مرحله بعدی انجام عمل کاتینگ به منظور درزهای انقباضی بر روی سطح می باشد.
  • مرحله 7: حال می بایست درزهای ایجاد شده بر روی سطح توسط ماده درزگیر (JOINT SEALANT SYSTEM) پر شود.
اجرای کف سازی صنعتی

بتن کف سازی صنعتی:

این بتن که با افزودن مواد افزودنی ویژه تولید می شود، دارای سطح بالای مقاومت مکانیکی، سطوح فوق العاده صاف، ظرفیت های تحمل بار زیاد و موجب صرفه جویی در وقت است. همچنین با افزودن رنگدانه های رنگی، کف های صنعتی نیز می توانند در نسخه های رنگی اجرا شوند.

تهیه و پردازش بسیار حرفه ای این کف ها توسط شرکت های متخصص یک امر ضروری است. لطفا در هنگام انتخاب و اجرای کف های صنعتی دقت لازم را به خرج دهید. همچنین شما می توانید جهت دریافت مشاوره در خصوص کف سازی با متخصصین شرکت سخت بتن بهین اترک تماس بگیرید.

ارسال نظر
Twitter
Telegram
WhatsApp

پروژه ها


اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی آبی
اجرای بتن سخت دکوراتیو فرودگاه بجنورد
اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی طوسی و قرمز
اجرای بتن سخت دکوراتیو اداره برق خراسان شمالی
کف سازی اماکن ورزشی
اجرای پوشش WE.GLASS

اطلاعات تماس