افزودنی های بتن و انواع آن

افزودنی های بتن و انواع آن

افزودنی بتن چیست؟

افزودنی‌های بتن، مواد شیمیایی یا افزودنی‌های تولیدی هستند که در طول اختلاط بتن برای افزایش خواص بتن تازه یا سخت شده، مانند کارایی، دوام یا استحکام اولیه و نهایی اضافه می‌شوند.

انواع افزودنی های بتن

افزودنی های بتن کاهنده آب، برای به حداقل رساندن استفاده از آب در مخلوط بتن استفاده می شود. خاصیت مهم بتن با افزودن آب بهبود می یابد، اما اگر آب بیش از حد لازم اضافه شود، خواص مقاومت و دوام بتن تحت تأثیر قرار می گیرد. افزودنی های کاهنده آب علاوه بر افزایش کارایی، استحکام بتن ، پیوند خوب بین بتن و فولاد را بهبود می بخشد، از ترک خوردگی، جداسازی، لانه زنبوری جلوگیری می کند. افزودنی های کاهنده آب ، روان کننده نیز نامیده می شوند و به سه نوع روان کننده، فوق روان کننده و ابر روان کننده طبقه بندی می شوند. روان کننده های معمولی استفاده آب را تا 10% کاهش می دهند، فوق روان کننده ها تا 15% استفاده آب را کاهش می دهند در حالی که ابر روان کننده تا 30% استفاده  آب را کاهش می دهند. لیگنوسولفونات های کلسیم، سدیم و آمونیوم معمولاً جزء خانواده ی روان کننده  محسوب میشوند.

برای خرید افزودنی های بتن کلیک کنید.

افزودنی های بتن
افزودنی های بتن
بتن ریزی
افزودنی های بتن

افزودنی های بتن دیرگیر کننده

افزودنی های دیرگیر کننده بتن  سرعت هیدراتاسیون سیمان را در مرحله اولیه کاهش می دهند و زمان گیرش اولیه بتن را افزایش می دهند. مواد افزودنی دیرگیر کننده به ویژه در مناطق با دمای بالا که بتن سرعت گیرایی بالایی دارد، استفاده می شود. گیرایی سریع در برخی شرایط ممکن است منجر به ناپیوستگی در ساختار، اتصال ضعیف بین سطوح، ایجاد حفره های غیر ضروری در بتن شود. دیرگیر کننده ها برای رفع این نوع مشکلات مفید هستند. 

افزودنی های بتن زودگیر کننده

برای کاهش زمان گیرش اولیه بتن از افزودنی های زودگیر کننده استفاده می شود. مواد افزودنی تسریع کننده ، فرآیند مرحله اولیه سخت شدن بتن را تسریع می کنند از این رو به آنها تسریع کننده بتن یا زودگیر کننده می گویند. این تسریع کننده ها همچنین با افزایش سرعت هیدراتاسیون، مقاومت بتن را در مراحل اولیه آن بهبود می بخشد. سخت شدن زودهنگام بتن در چندین موقعیت مانند حذف زود هنگام قالب، مدت زمان کمتر عمل آوری، تعمیرات اضطراری، برای ساخت و سازها در مناطق با دمای پایین مفید است. کلرید کلسیم یک مخلوط تسریع کننده ارزان و رایج است.

افزودنی های بتن حباب هواساز

افزودنی های حباب هواساز یکی از مهم ترین ابداعات در فناوری بتن است. وظیفه اصلی آنها افزایش دوام بتن در شرایط انجماد و ذوب است. هنگامی که این مواد افزودنی به مخلوط بتن اضافه می شوند  ، میلیون ها حباب هوای ادغام شونده در سراسر مخلوط ایجاد می کنند و خواص بتن را بهبود می بخشند. همچنین حباب هوا در بتن کارایی آن را بهبود می بخشد، از جدا شدن  جلوگیری می کند، وزن واحد و مدول الاستیسیته بتن را کاهش می دهد، مقاومت شیمیایی بتن را بهبود می بخشد و میزان سیمان یا ماسه یا آب در بتن را کاهش می دهد. مواد افزودنی حباب عبارتند از رزین vinsol، darex، Teepol، Cheecol و غیره. این افزودنی ها در واقع از رزین های چوب طبیعی، نمک های قلیایی، چربی ها و روغن های حیوانی و گیاهی و غیره ساخته شده اند.

افزودنی های بتن پوزولانی

افزودنی های بتن پوزولانی برای تهیه مخلوط بتن متراکم استفاده می شود که برای سازه های نگهدارنده آب مانند سدها، مخازن و غیره مناسب است. مواد افزودنی پوزولانی همچنین گرمای هیدراتاسیون و انقباض حرارتی را کاهش می دهند. مواد پوزولانی در مقادیر بهینه بهترین نتایج را می دهد و از بسیاری از خطرات مانند واکنش سنگدانه های قلیایی، شستشو، حمله سولفات و غیره جلوگیری یا کاهش می دهد. مواد پوزولانی که به عنوان افزودنی استفاده می شوند میتوانند طبیعی یا مصنوعی باشند. مواد پوزولانی طبیعی عبارتند از خاک رس، شیل، توف های آتشفشانی، پومیسیت و غیره و پوزولان های مصنوعی موجود عبارتند از خاکستر بادی، دود سیلیس، سرباره کوره بلند، خاکستر پوسته برنج، سرخی و غیره.

افزودنی های بتن ضد رطوبت

افزودنی های ضد آب برای نفوذناپذیر ساختن سازه بتنی در برابر آب و جلوگیری از رطوبت روی سطح بتن استفاده می شود. مواد افزودنی ضد رطوبت علاوه بر خاصیت ضد آب بودن، در مراحل اولیه سخت شدن بتن نیز مانند زودگیر کننده عمل می کنند. مواد افزودنی ضد رطوبت به صورت مایع، پودر، خمیر و غیره موجود است. ترکیبات اصلی این افزودنی ها سولفات آلومینیوم، کلرید آلومینیوم سولفات روی، کلرید کلسیم، سیلیکات سودا و غیره هستند که پرکننده های منافذ فعال شیمیایی هستند.

افزودنی های بتن ضد شستشو

افزودنی های ضد شستشو در بتن به ویژه برای سازه های بتن زیر آب استفاده می شود. از مخلوط بتن در برابر شسته شدن تحت فشار آب محافظت می کند. انسجام بتن را بهبود می بخشد. این نوع افزودنی ها از رزین طبیعی یا مصنوعی، قوام دهنده های سلولزی و غیره تهیه می شوند.

2 نظر

ارسال نظر
Twitter
Telegram
WhatsApp

پروژه ها


اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی آبی
اجرای بتن سخت دکوراتیو فرودگاه بجنورد
اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی طوسی و قرمز
اجرای بتن سخت دکوراتیو اداره برق خراسان شمالی
کف سازی اماکن ورزشی
اجرای پوشش WE.GLASS

اطلاعات تماس