کف سازی سوله ، روش اجرا و انواع کفپوش سوله

کف سازی سوله:

باید به این نکته دقت داشت که نوع کف و اجرای کف سازی سوله را نوع کاربری سوله تعیین می کند. هر سوله با توجه به هدف ساخت می تواند کفپوش متفاوتی داشته باشد. مواردی مانند نوع کارایی، تردد، ترافیک، ماشین آلات و ابزارهای سنگین تاثیر گذار خواهند بود. رابطه مستقیمی بین کاربرد و نوع کف سازی وجود دارد. انواع سوله ها با توجه به نوع کاربری می توانند به سوله آشیانه، کشتارگاه، مرغداری، سوله ورزشی، سردخانه مواد غذایی، صنایع غذایی، انبار، کارخانجات تولیدی و .. تقسیم شوند. ابتدا بهتر است برای راحتی درک مطلب اجزای کف یک سوله را مشخص کنیم. کف سوله های صنعتی به دو بخش لایه زیرین بتنی و لایه رویه یا کفپوش تقسیم می شود. که معمولا مقصود از کف سازی اشاره به ساخت لایه زیرین بتنی دارد.  

حتما بخوانید: پولیش پد

بهترین روش برای ساخت لایه زیرین (کف سازی سوله) چیست؟

کف سوله باید در برابر بارهای وارد از قبیل تردد، ماشین آلات، لیفتراک، وزن محصولات موجود در انبار، بارهای ناگهانی با ماهیت دینامیکی و دستگاههای صنعتی مقاوم باشد. با توجه به تجربه، بهترین نوع کف سازی بتن مسلح است. این کف سازی می تواند بدون استفاده از کفپوش نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مراحل اجرای کف سازی بتن مسلح:

نکته مهم قبل از شروع عملیات کف سازی، استفاده از نیروی ماهر است. در صورتیکه اکیپ کف سازی از توانایی و مهارت مورد نظر برخوردار نباشد، بروز مشکلاتی از قبیل ترک برداشتن بتن، تراز نبودن سطح، نرسیدن بتن به مقاومت مورد نظر، عدم اجرای کامل مرحله عمل آوری بتن و بسیاری مشکلات اجرایی دیگر، بسیار محتمل خواهد بود. پس توصیه می شود از کادر مجرب و نیروهای ماهر برای کف سازی استفاده شود. شما می توانید جهت دریافت مشاوره (حصول مناسب ترین متد کف سازی)، از طریق شماره تماس های 09152560036 و 09194536698 ، با کارشناسان شرکت سخت بتن بهین اترک (الندر) در زمینه کف سازی تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما با درنظر گرفتن تمامی جوانب و ابعاد کار، بهترین پیشنهاد را  به شما ارائه خواهند کرد و قادر به انجام هر پروژه کف سازی با بهترین کیفیت، با کادری مجرب و در سریعترین زمان می باشند.

صاف کردن سطح زمین:

ابتدا سطح زمین باید از هرگونه مواد و گیاه پاک شود و جنس خاک نیز بررسی شود تا تحمل فشارهای وارده را داشته باشد. بوسیله دوربین نقشه برداری باید عملیات تراز کردن سطح انجام شود. در صورت عدم تسطیح سطح، حجم بتن ریزی افزایش خواهد یافت. برای صاف کردن سطح زمین و انجام عملیات فشرده سازی خاک، از غلطک های راهسازی استفاده شود. این کار تا رسیدن به یک سطح یکدست ادامه خواهد داشت.

بتن مگر:

یک لایه از بتن با عیار کم بر روی زمین (سطح خاکی) اجرا می شود. بتن مگر علاوه بر صاف و تراز کردن سطحی که قرار است کف سازی بر روی آن انجام شود، باعث عدم کشیده شدن آب بتن نیز می شود. همچنین به نوعی باعث افزایش استحکام خاک و از ورود حیوانات موذی و رشد گیاهان در کف سوله جلوگیری می کند.

آرماتور بندی کف:

عملیات بافتن آرماتور و ایجاد شبکه ای از میلگردها با توجه به نوع کاربری توسط مهندسین طراحی آماده شده و نقشه های آن در اختیار قرار می گیرد. دقت داشته باشید برای انجام این کار باید از نیروهای متخصص و ماهر استفاده شود. برای ایجاد فاصله بین شبکه میلگردها با سطح بتن مگر نیز از اسپیسر استفاده می شود.

قالب بندی سطح:

در این مرحله قالب ها با توجه به آنچه در طرح آمده بر روی کف زمین نصب خواهند شد.

بتن ریزی:

دقت داشته باشید که شرایط بتن ریزی و استفاده از مواد افزودنی به بتن و اضافه کردن آب در هنگام حمل بتن، همگی طبق اصول بتن ریزی انجام شود. همچنین برای تمیز بودن کار بهتر است از فوم برای دیوارها و ستون ها استفاده شود. بتن ریخته شده باید توسط دستگاه و یا شخص بر روی سطح پهن گردد. یکی از موارد حساس بتن ریزی در هوای سرد است. در هوای سرد باید توجه داشت که نسبت آب به سیمان بیشتر از 50 درصد نباشد.

ماله پروانه ای:

در این مرحله توسط دستگاه ماله پروانه ای که انواع مختلفی دارد پرداخت می شود. این کار به منظور رسیدن به یک سطح صاف و تراز انجام می شود.

عمل آوری بتن:

یکی از مهمترین مراحل در کف سازی، عمل آوری بتن است. گاهی بتن تازه را بخاطر مراقبت و رسیدن آن به کیفیت مطلوب با نوزاد مقایسه می کنند. عمل آوری بتن به عنوان مراحل پایانی آماده سازی کف بتنی از اهمیتی خاصی برخوردار است. در این مرحله بتن برای انجام واکنش هیدراسیون نیاز به رطوبت و دمای مناسب دارد. بطوریکه اگر این مرحله به درستی طی نشود، تاثیر غیرقابل جبرانی بر روی مقاومت نهایی محصول خواهد داشت. با توجه به شرایط متنوع آب و هوایی در کشورمان بهتر است تمامی مراحل کف سازی بویژه عمل آوری بطور دقیق و توسط اکیپ با تجربه انجام شود.

بطور کلی روش های عمل آوری بتن به دو دسته عمل آوری با آب و عمل آوری با عایق تقسیم می شود. از این میان مهمترین آنها به شرح ذیل می باشد:

عمل آوری به شکل غرقاب کردن (با آب) :

همانطور که از اسمش پیداست در این روش آب بر روی بتن جمع می شود و این روش مناسب دال های بتنی می باشد. در اطراف دال قاب های نصب می شود تا آب بتواند بر روی سطح بتن جمع شود. دمای آب نیز باید کنترل شود تا در محدوده مورد نظر باشد.

عمل آوری به روش پاشیدن آب (با آب):

در این روش چیزی که مهم است، اسپری پیوسته آب بر روی دال بتنی می باشد. درصورت انجام نامنظم آن امکان ترک بر داشتن سطح بتن در اثر خشک و تر شدن مکرر سطح بتن بالاست.

استفاده از سطح خیس (با آب):

در این روش با استفاده از گونی و حصیر خیس، سطح بتن مرطوب نگه داشته می شود.

عمل آوری بتن

 

استفاده از نایلون و پلاستیک (با عایق):

در این روش ورق های پلاستیکی و نایلون بر روی بتن به منظور جلوگیری از هدر رفتن رطوبت بتن کشیده می شود که این کار باعث عمل آوری بتن خواهد شد. البته این روش مشکلاتی نیز دارد که می توان به تعرق بتن و ریختن آب جمع شده روی نایلون بر سطح بتنی و آسیب رساندن به سطح ظاهری کف اشاره کرد.

ایجاد درز:

لازم است در پایان کار درزهایی بر روی سطح بتن مسلح به منظور جلوگیری از ترک بتن در اثر انقباض و انبساط ایجاد شود. این درز ها توسط مواد پرکننده ، ماده درزگیر JOINT SEALANT SYSTEM ، پر شود.

کفپوش سوله:

تا اینجا مراحل کف سازی تمام شده و حال می بایست با توجه به نوع کاربری سوله درصورت لزوم از کفپوش استفاده شود. از جمله مهمترین کفپوش ها می توان به کفپوش های اپوکسی، PVC، بتن سخت، بتن سخت رنگی و پلی یورتان اشاره کرد. برای مطالعه و دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص انواع کفپوش های سوله های صنعتی کلیک کنید.

ارسال نظر
Twitter
Telegram
WhatsApp

پروژه ها


اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی آبی
اجرای بتن سخت دکوراتیو فرودگاه بجنورد
اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی طوسی و قرمز
اجرای بتن سخت دکوراتیو اداره برق خراسان شمالی
کف سازی اماکن ورزشی
اجرای پوشش WE.GLASS

اطلاعات تماس