انواع کفپوش صنعتی و کاربرد آنها

کفپوش صنعتی

در انتخاب کفپوش باید دقت داشت که پوشش كف با اهداف استفاده از آن، متناسب باشد و با توجّه به نوع زمين (خشك، نيمه خشك، مرطوب) و نوع استفاده و همچنين محل مورد استفاده ى كف انجام گيرد تا بتواند نيازها و خواسته هاى مورد نظر را برآورده نماید ودر عين حال با دوام باشد. برخی از عواملى موثر در انتخاب کفپوش عبارتند از:

  • مقاومت در مقابل آتش سوزى و مواد شيميايى
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاوم در برابر بار ناگهانی و ترک خوردگی
  • ايمنى و راحتى در حركت (بدون سر خوردن)
  • نماى مناسب
  • نوع زير سازى
  • سليقه ى شخصى
  • هزينه ى ساخت ونگه دارى

هيچ پوششى وجود ندارد كه تمام خواسته هاى مورد نظر را تامين نمايد اما بعضى از پوشش ها مى توانند به طور نسبى، نظر استفاده كننده را برآورده نمايند.

کفپوش های صنعتی به دو دسته کلی تقسیم می شوند. کفپوش های پایه سیمانی و کفپوش های پلیمری. از جمله کفپوش های صنعتی پایه سیمانی می توان به بتن سخت، کفپوش بتن سخت رنگی، کفپوش بتن مسلح، آرملات و اشاره کرد. همچنین از جمله کفپوش های پایه پلیمری می توان به کفپوش اپوکسی صنعتی، پلی اورتان، کفپوش صنعتی ورزشی PVC، پلی متاآکریلات اشاره کرد. در ادامه به تشریح هریک خواهیم پرداخت.

 

کفپوش صنعتی آرملات:

این کفپوش از جنس بتن است و دارای مقاومت بالا و دوام خوبی در مقابل فرسایش و بارهای ترافیکی است. ضخامت این کفپوش تقریبا 2 سانتی متر است که بر روی بتن تازه اجرا می شود. آرملات محصولی است که از کانی های معدنی سخت و سرباره های صنعتی طی مراحل دقیق و کنترل شده و طبق استاندارد های بین المللی تهیه می شود. قطر سنگدانه های بین 0 تا 5 میلیمتر می باشد.

کفپوش بتن سخت:

نوعی ترکیب پودری سیمانی محسوب می شود که به دو روش ملاتی و خشکه پاشی می تواند با قرار گرفتن بر روی بتن تازه مورد استفاده قرار بگیرد و از این طرق موجب دوام و پایداری بیشتر سطوح کفسازی بشود.  و سپس به منظور یکپارچه سازی سطح عملیات مربوط به ماله کشی با دستگاه های نظیر ماله پروانه انجام می گیرد.

کفپوش اپوکسی:

از کفپوشهای اپوکسی معمولاً برای کفپوشهای تجاری و صنعتی استفاده می شود. پوشش های اپوکسی به طور معمول بر روی کف های بتونی اعمال می شوند تا سطحی با عملکرد بالا ، صاف و بادوام ارائه دهند که ضعف آن طول عمر کم آن است . بسیاری از سایتهای صنعتی ، انبارها و ساختمانهای تجاری برای حفظ شرایط تمیز و ایمن برای کارگران ، تجهیزات و موجودی کالا، از کفپوش های اپوکسی استفاده می کنند.

از مزایای این کفپوش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک سطح براق ایجاد می کند که می تواند روشنایی مناطق داخلی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد
  • نصب سریع و آسان، بدون نیاز به چیدمان، برش چسب های اضافی یا ابزار یا تجهیزات خاص
  • با دوام و تمیز کردن آن آسان است
  • ایده آل برای انبارها و برنامه های کاربردی صنعتی
  • در برابر لکه های روغن و آب مقاومت می کند
  • یک سطح یکپارچه ایجاد می کند که می تواند در برابر اسید دوام داشته باشد
  • یک سطح مقاوم ایده آل در برابر مواد شیمیایی در کارخانه های تولیدی فراهم می کند
کفپوش اپوکسی

کفپوش صنعتی ورزشی PVC:

این کف ها بسیار انعطاف پذیر و راحت کار می شوند به طوریکه برای اتصال آن در محل درز ها از دوخت حرارتی پلی اتیلن استفاده می شود و به صورت رول مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت تقریبی این نوع کفپوش 5 میلی متر می باشد. این کفپوش های ورزشی، مقاوم در برابر تردد هستند. دارای اصطکاک خوبی هستند و از لیز خوردن بر روی سطح جلوگیری می کنند. سطح این کفپوش ها بطور نسبی نرم می باشد تا از وارد آمدن آسیب و جراحت به بدن ورزشکاران جلوگیری بعمل آید. معمولا از ضخامت بیشتر آن برای سالن های فوتبال استفاده می شود. معمولا بر روی آن یک لایه پلی یورتان نیز وجود دارد که از سایش و رشد قارچ و باکتری جلوگیری بعمل می آورد. سطح آن ها در برابر آب و رطوبت نفوذ ناپذیر است.

کفپوش PVC

کفپوش پلی یورتان:

یکی دیگر از کفپوش هایی که در محیط های صنعتی کار می شود، کفپوش پلی یورتان می باشد. این کفپوش ها در برابر رطوبت، لغزندگی و سایش عملکرد خوبی دارند. از این نوع کفپوش در صنایع غذایی، پتروشیمی، انبار، فرودگاه ها، کشتارگاه ها و صنایع بسیاری استفاده می شود.

سطح آنها مقاوم در برابر ترک خوردن، وارد آمدن بارهای ناگهانی و سنگین می باشد. معمولا هزینه این کفپوش ها گران است و از آن برای مکان های مسقف استفاده می شود.

در صورت استفاده آن برای کاربردهایی که در فضای باز هستند، از نوع کفپوش پلی یورتان UV استفاده می شود. در هنگام اجرای کفپوش پلی یورتان باید توجه خاصی به بتن زیرین داشت، بطوریکه رطوبت آن بالا نباشد و دارای خلل و فرج نیز نباشد. در صور وجود خلل و فرج، قبل از اجرای پلی یورتان، سطح بتنی باید تسطیح گردد.

کفپوش پلی اورتان

کفپوش پلی متیل متاکریلات:

این ماده یکی از سخت‌ترین ومحکم‌ترین پلیمرها باشفافیتی بالاتر از شیشه و سطحی صیقلی وبراق ومقاوم در برابر عوامل جوی است. صفحات پلی متیل متاکریلات مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل جوی و پرتو نور خورشید دارند. محبوبیت استفاده از آنها در محیط های تولید صنایع غذایی، بدلیل مقاوم بودنشان در برابر مواد شیمیایی، بالاست. تقریبا روی تمامی سطوح (بتنی، سرامیک، آسفالت و سنگی) قابلیت اجرا دارند. سطح کار شده توسط این ماده، 2 ساعت بعد از اجرا قابل بهره برداری می باشد.

ارسال نظر
Twitter
Telegram
WhatsApp

پروژه ها


اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی آبی
اجرای بتن سخت دکوراتیو فرودگاه بجنورد
اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی طوسی و قرمز
اجرای بتن سخت دکوراتیو اداره برق خراسان شمالی
کف سازی اماکن ورزشی
اجرای پوشش WE.GLASS

اطلاعات تماس