انواع کفپوش بتنی ،روش اجرا و نمونه اجرا

  کفپوش بتنی ، قیمت ، ویژگیها و انواع آن 

بتن یک ماده مرکب است که عمدتاً از سیمان پرتلند، آب و سنگدانه (شن، ماسه یا سنگ) تشکیل شده است. هنگامی که این مواد با هم مخلوط می شوند، خمیر قابل اجرا را تشکیل می دهند که به مرور زمان سفت می شود. بتن مصالح ساختمانی مهمی است که به طور گسترده در ساختمان ها، پل ها، جاده ها و سدها استفاده می شود. کاربردهای آن از کاربردهای سازه ای گرفته تا روسازی ها، حاشیه ها، لوله ها و زهکشی ها را شامل می شود.

 

کفپوش بتنی چیست ؟

کفپوش بتنی معمولاً کفی است که در آن یک دال مسطح از بتن تشکیل می شود که یا در محل ریخته می شود یا در کارخانه پیش ساخته می شود. میلگرد که به عنوان فولاد تقویت کننده  نیز شناخته می شود، یک میله فولادی یا تعدادی از سیم های فولادی است که اغلب برای تقویت بتن استفاده می شود. با توجه به اینکه بتن از نظر فشاری قوی است اما از نظر کشش نسبتاً ضعیف است. با ادغام میلگرد در بتن، قادر به حمل بارهای کششی و در نتیجه افزایش مقاومت کلی می باشد.

كفپوشهاي بتنی از محصولات بتنی هستند كه اشكال و ضخامت و ويژگی های هندسی دارند که هریک می تواند برای مکان های خاصی مناسب باشد. برای مثال استفاده از کفپوش های بتنی پازلی که مانند قطعات پازل در کنار یکدیگر قرار می گیرد و باعث زیبایی معابر و پیاده رو ها می شود. از اين كفپوش ها می شود در مكان های در معرض سايش شديد بهره برد.

مزایای کفپوش بتنی

هزینه: ارزان ترین کفپوش است زیرا به پوشش دیگری نیاز ندارد.

سهولت در اجرا: پخش و اجرای در هرمکان به سهولت انجام میشود.

دوام بالا: مقاوم در برابر وزن انواع لوازم خانگی و اداری.

ماندگاری طولانی: یک کف بتنی که به درستی نگهداری شود می تواند برای مدت نامحدودی دوام بیاورد و نیازی به تعویض ندارد، اما پس از مدتی که براقیت خود را از دست میدهد بایستی پولیش(ویگلس) شود. در ادامه توصیه میشود مقالات بتن پولیشی و ابزارآلات کفسازی را مطالعه نمایید.

قیمت کفپوش بتنی:

در خصوص آنالیز قیمت بایست به عوامل زیر توجه داشت و قیمت نهایی به همه عوامل که در پایین ذکر شده بستگی خواهد داشت:

  • دستمزد نيروي انساني
  • ماشين آلات
  • مصالح
  • حمل مصالح
  • ضريب بالاسری
  • ضريب منطقه ای (براساس فهرست بهای ابنیه)
  • ضريب تعدیل
  • قیمت محصول
  • اضافه بها رنگي بودن كفپوش بتني پيش ساخته
  • و در نهایت محاسبه قیمت تمام شده

 انواع کفپوش بتنی:

در حالت کلی به 4 نوع کفپوش بتن سخت ملاتی ، کفپوش خشک پاش ، کفپوش ملات خود تراز ،  کفپوش بتنی کم ضخامت (پلیمری) تقسیم بندی میشود.

کفپوش بتن سخت ملاتی

نوعی ملات کفسازی پایه سیمانی است که در دو نوع نرمال و پلاس تولید میگردد و از آن برای دستیابی به سطحی صاف، زیبا و با مقاومت بالا، استفاده می شود. این ملات با مقاومت نهایی در حدود 50 مگاپاسکال، کفپوشی مناسب برای انواع کفسازی میباشد.

ویژگیهای بتن سخت ملاتی

  • سرعت بالا در اجرا
  • سهولت اختلاط با آب
  • قابلیت ترمیم سریع و آسان
  • مقاومت سایشی در برابر ترافیک سنگین
  • عدم تولید گرد و غبار و نفوذپذیری بسیار کم
  • تنوع رنگی و پایداری رنگهای به کار رفته در برابر اشعه UV
  • مقاومت فشاری بسیار بالا
  • مقاوم در برابر آتش سوزی و مواد خورنده
  • مقاوم در برابر چرخه ذوب و یخبندان
 

موارد کاربرد بتن سخت ملاتی

  • فرودگاه، بنادر و جایگاه سوخت
  • باغ، ویلا و رمپ
  • محوطه و سوله صنعتی
  • دانشگاهها و مراکز آموزشی
  • نیروگاه، پالایشگاه و صنایع پتروشیمی
  • صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی
  • ایستگاه های مترو و راه آهن
  • مرمت کف های قدیمی آسیب دیده
  • و …

روش اجرای بتن سخت ملاتی:

در صورت استفاده از دوغاب (23 کیلوگرم در متر  مربع جهت اجرای یک سانتی متر ضخامت) از اضافه کردن حدود 3.8 لیتر آب به یک کیسه 30 کیلوگرمی از پودر بتن سخت استفاده می­شود تا کاملا یکدست و متراکم شود. هنگام پخش دوغاب ، سطح باید توسط لیزر کنترل شود.

 روند ماله کشی را می توان بسته به خشک شدن دوغاب آغاز کرد. ماله کشی ابتدا توسط دستگاه ماله پروانه ­ای تک دیسک سبک و سپس توسط دستگاه ماله پروانه­ ای دو دیسک سنگین انجام می­شود.

در مقادیر آب دقت ویژه ای داشته باشید، زیرا استفاده از دوغاب بسیار رقیق نمی تواند ضخامت لایه به طور مساوی توزیع شده را تضمین کند، علاوه بر این، در طول دوره خشک شدن، سطح در معرض ترک خوردگی در اثر جمع شدگی (shrinkage) است.

زمان اجرای  کفسازی  همیشه به عوامل محیطی دما، رطوبت، کیفیت بتن و غیره بستگی دارد  . 

باید دقت داشت، کف­ های ساخته شده با استفاده از سخت کننده های سطح تنها در صورت پیروی و اجرای دقیق راهنمای اجرا می توانند بی عیب و نقص باشند.

 
کفپوش بتنی
اجرای بتن سخت ملاتی توسط تیم آلندر
اجرای بتن سخت ملاتی
اجرای بتن سخت ملاتی توسط تیم آلندر

پودر بتن سخت خشک پاش

نوعی پودر سخت کننده میباشد که به صورت خشک پاش روی بتن تازه اجرا شده، استفاده میشود. تمامی سطوحی که بر روی آنها پودر سخت کننده خشک پاش اجرا شده، پس از عملیات پرداخت کاملا صاف، یکدست و مقاوم در برابر سایش میگردند.

ویژگی های بتن سخت خشک پاش

سرعت بالا در اجرا
عدم لغزش اجسام بر روی سطوح
کاهش نفوذپذیری سطح
چسبندگی بسیار مناسب و عدم جدایی الیه سخت از بتن زیرین
افزایش دوام و پایایی سطح بتنی
عدم جذب آلودگیها و سهولت نظافت و شستشو
تنوع رنگ و پایداری رنگهای به کار رفته در برابر UV
مقاوم در برابر چرخه ذوب و یخبندان
مقاومت سایشی بسیار باال در ترافیک زیاد
جلوگیری از ایجاد گرد و غبار

موارد کاربرد بتن سخت خشک پاش

فرودگاه
جایگاه سوخت

باغ، ویلا و رمپ
محوطه و سوله صنعتی
آشیانه هواپیما
دانشگاه و مراکز آموزشی
پالایشگاه و صنایع پتروشیمی
صنایع غذایی، نظامی، دارویی و بهداشتی و …

روش اجرای بتن سخت خشک پاش

در روش پخش دستی، مخلوط سخت کننده سطح باید به طور مساوی در حداکثر مقادیر 4 الی 5 کیلوگرم بر متر مربع بر روی سطح در دو تا سه لایه پخش شود. ضخامت لایه ­ای که از این طریق حاصل می­شود تقریباً 3-4 میلی متر است. به دلیل پتانسیل غرق شدن سنگدانه در سطح دال پلاستیک بتن، استفاده از مقادیر کم­تر از 4 کیلوگرم بر متر مربع توصیه نمی شود. مقادیر بالاتر نیز امکان پذیر است (حداکثر تا 6 کیلوگرم در مترمربع) ، اما به  طرح اختلاط  و مقدار آب بتن زیرکار بستگی دارد. 

در حالت خشکه پاشی به روش دستی بهتر است این کار در دومرحله انجام شود. در صورت استفاده از دستگاه مخصوص، مصرف مواد بیشتر نیز ممكن است، اگرچه توصیه می شود كه لایه دوم را باید با دست بر روی سطح بتن ماله ای اعمال كرد. اطمینان حاصل کنید که بتن به اندازه کافی مرطوب است تا بتن سخت پودری را بپذیرد. هر لایه باید توسط دستگاه ماله کشی کار شود. این روند ماله کشی را می توان 15-20 دقیقه بعد از پخش پودر بتن سخت کننده شروع کرد. تا حد امکان از استفاده اضافی آب خودداری کنید. روند ماله کشی باید تا رسیدن به سطح کاملاً خشک و سخت ادامه یابد. کف های صنعتی ساخته شده توسط مواد سخت کننده سطح، با تنظیم فلپ های دستگاه ماله کشی در شیب های بالاتر، براق، صاف و بدون گرد و غبار ایجاد می­شوند.

پودر بتن سخت خشک پاش، هاردنر بتن، پودر دست پاش،پودر سخت کننده بتن،پودر رنگی بتن
اجرای کفپوش خشک پاش توسط تیم اجرای آلندر

ملات خود تراز شونده

ملات خود تراز یک لایه زیرین خود تراز بر پایه سیمان است که با ترکیبی خاص از چسب ها، پلیمرها و افزودنی های شیمیایی فرموله شده است. برای یکنواخت کردن، تصحیح و صاف کردن دال بتنی قبل از نصب کفپوش نهایی (مانند فرش، کاشی وینیل و سرامیک، لمینت های چوبی و چوب سخت) بر روی کفپوش های بتنی پوشیده شده داخلی و خارجی استفاده می شود. ملات خود تراز شونده آلندر با ویژگی‌های فوق‌العاده و مقاومت فشاری بالا، سطوح صاف، بادوام و سخت با ضخامت 3 تا 5 میلی‌متر تولید می‌کند که برای کف‌های نسبتاً مسطح که نیاز به اصلاحات صافی و زبری جزئی دارند، عالی است.

ویژگی ها و کاربرد ملات خود تراز شونده

استحکام پیوندی عالی
مقاومت فشاری بالا
اجرای سریع و صرفه جویی در زمان
ظرفیت چسبندگی خوبی دارد

مقاومت مکانیکی و سایشی بالا

 مقرون به صرفه است 

به دلیل خواص رئولوژی بالا، سطوح بزرگ را براحتی تراز می کند

می توان در انواع سطوح (فرش، کفپوش وینیل، کفپوش لمینت و موارد دیگر) و شرایط محیطی استفاده کرد

نحوه استفاده از ملات خود تراز شونده

مرحله آماده سازی سطح

ابتدا بایستی لایه زیرین کار کاملا پایدار ، تمیز و عاری از رنگ و آلاینده هایی مانند گرد و غبار، مواد سست، روغن، مواد شیمیایی و سایر مواد خارجی که ممکن است از چسبیدن ملات خودتراز به بستر جلوگیری کنند، باشد.بدین منظور بهتر است از فرچه سیمی یا روش Sand Blast استفاده شود.

در مرحله بعد برای افزایش چسبندگی ملات خود تراز به سطح زیر کار باید از پرایمر ALEN-FIX استفاده شود.به این صورت که ابتدا ALEN-FIX را با نسبت 2 به 1 با آب مخلوط کرده تا محلولی رقیق بدست بیاید.سپس کل سطح زیر کار را آغشته به محلول بدست آمده می نماییم.پس از سپری شدن تقریبا 10 دقیقه ، این بار تمامی سطح زیر کار را آغشته به ALEN-FIX می نماییم.

مرحله اختلاط

داخل سطل همزن آب بریزید و پودر را اضافه کنید. از  همزن برقی استفاده کنید و مخلوط را به طور کامل به مدت تقریباً یک (1) دقیقه هم بزنید تا مخلوطی صاف و بدون توده به دست آید. برای بهترین نتیجه، نسبت اختلاط صحیح را رعایت کنید. 

مرحله اجرا

پس از تکمیل مرحله اختلاط ، ملات فوق را بر روی سطح از پیش آماده شده به کمک پارو بتن کش در ضخامت مدنظر پخش و به کمک غلتک هواگیر حباب های هوای درون ملات را تخلیه می کنیم.

مرحله کیورینگ

پس از پایان مرحله هواگیری سطح کار ، بایستی هر چه سریعتر اقدام به کیورینگ(مراقبت و نگهداری) سطح بتن نماییم.برای این کار بهتر است از محلول مایه کیورینگ سطح بتن استفاده نماییم.

 

هاردنر بتن،پودر دست پاش،خشک پاش
اجرای کفپوش خشک پاش توسط تیم اجرای آلندر
اجرای ملات خودتراز شونده
اجرای ملات خودتراز شونده
اجرای ملات خودتراز شونده
اجرای ملات خودتراز شونده

بتن کم ضخامت{بتن پلیمری}

بتن کم ضخامت همان بتن سخت ملاتی می باشد که با بکارگیری پلیمر و مواد افزودنی شیمیایی، خواص مکانیکی و شیمیایی آن بهبود یافته است.

از این محصول(ALEN-POLYMERCON) به جهت مرمت کفسازی های قدیمی و آسیب دیده استفاده میشود. همچنین  در فضاهایی که با مشکل محدودیت ارتفاع و محدودیت زمانی مواجه هستیم ، این محصول را بر روی سطح بتن قدیمی با کمک چسب بتن(ALEN-FIX) ، مشابه آماده سازی بستر ملات خود تراز شونده اجرا می کنیم.

کفپوش
اجرای بتن پلیمری کم ضخامت- تیم آلندر

بتن پولیشی|بتن صیقلی|ویگلس

در مواردی که بتن شما قدیمی شده و دارای ظاهر مناسبی نمی باشد راههای متعددی جهت ایجاد کفسازی جدید به ذهن خطور می کند که در این میان یکی از کم هزینه ترین گزینه های کفسازی ، بتن پولیشی است که با نام های ویگلس ، کف بتنی براق ، گلیزینگ بتن و بتن صیقلی نیز شناخته می شود.

ابتدا سطح بتنی موجود با استفاده از دستگاه اسکرابر شستشو میشود ، در مرحله بعد همزمان با پولیش سطح با استفاده از پد پولیش نصب شده روی دستگاه مربوطه ، مایع مخصوص اسپری شده تا در نهایت به یک سطح بتنی براق و یکنواخت دست پیدا کنیم.

این شرکت با بهره گیری از کادر مجرب در زمینه اجرای انوع کفسازی دارای سوابق اجرایی متعددی در سراسر کشور می باشد.

سوابق اجرای کفپوش بتنی

شرکت سخت بتن بهین اترک با برند آلندر دارای سابقه طولانی در زمینه انواع کفسازی بتنی و اجرای متعدد پروژه های صیقل بتن می باشد. تعداد محدودی از پروژه هایی که توسط شرکت سخت بتن بهین اترک انجام شده است به شرح ذیل می باشد:

  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه استیل الکتریک تبریز
  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه ایرانخودرو دیزل تهران
  • اجرای کفپوش بتنی نمایشگاه بین المللی تهران
  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه مشهد دوام ، خراسان رضوی ، مشهد
  • اجرای پوشش ویگلس(بتن پولیشی)  کارخانه قهوه باتسام اینترنشنال جم ، خراسان رضوی ، مشهد
  • اجرای پوشش ویگلس(بتن پولیشی) کارخانه سولیکو کاله قزوین
  • اجرای پوشش ویگلس(بتن پولیشی) کارخانه سولیکو کاله شهریار
  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه تامین کالای قائم، خراسان رضوی ، مشهد
  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه پیستون سازان، خراسان رضوی ، مشهد
  •  اجرای کفپوش بتنی سوله های شرکت نساجی مهتاتوس، خراسان رضوی ، چناران
  • اجرای کفپوش بتنی سوله های شرکت نساجی چیت ساز ، تهران
  • اجرای پوشش ویگلس(بتن پولیشی) سوله های شرکت کاله آمل
  • اجرای کفپوش بتن سخت ملاتی نمایندپی هیوندای افشار ، خراسان رضوی ، مشهد
  • اجرای کفپوش بتن استامپی باغ موزه دفاع مقدس ، سازی 
  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه نوبافت شادیلون، خراسان رضوی
  •  اجرای کفپوش بتنی کارخانه شیرآلات برلیان ، خراسان رضوی
  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه ایران شرق ، نیشابور
  • اجرای کفپوش بتنی انبار مواد غدایی برادران رستمی ، کرج
  • اجرای کفپوش بتنی کارخانه چسب ایران ، قزوین
  • اجرای کفپوش بتنی شرکت اتادشت ، ارومیه
  • اجرای کفپوش بتنی پروژه شرکت لبنیات توشه ، آمل
  • اجرای کفپوش بتنی ایران نمایندگی خودرو ، شهرستان نقده
  • اجرای کفپوش بتنی نمایندگی سایپا و معاینه فنی معینی ،خراسان شمالی ، بجنورد
  •  اجرای کفپوش بتنی آشیانه بالگرد هلال احمر ، خراسان شمالی، بجنورد
  • اجرای کفپوش بتنی انبار پالایش شرکت نفت ، خراسان شمالی ، بجنورد
  • اجرای کفپوش بتنی دهکده ساحلی کیش
  • و …

مقالات مرتبط

17 نظر

ارسال نظر
Twitter
Telegram
WhatsApp

پروژه ها


اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی آبی
اجرای بتن سخت دکوراتیو فرودگاه بجنورد
اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی طوسی و قرمز
اجرای بتن سخت دکوراتیو اداره برق خراسان شمالی
کف سازی اماکن ورزشی
اجرای پوشش WE.GLASS

اطلاعات تماس