آرملات چیست؟، قیمت و نحوه ی اجرای آرملات کف

 

آرملات چیست؟

بتن سخت ملاتی که با برند آرملات  شناخته میشود یک کفپوش بتنی سخت و مقاوم است که معمولا در ضخامت های ۱ الی ۲ سانتیمتری بر روی بتن های قدیمی و یا جدید اجرا می شود.

همانطور که می دانید کفپوش بتنی بر اثر ترددهای فراوان ساییده شده، و همچنین شکستگی ها و شست و شو های مکرر کفپوش های قدیمی دچار آسیب دیدگی های زیادی می شدند و به مرور زمان لایه های بالایی آنها از بین می رفت و باعث بروز مشکلات در محیط می شد.

اما با گذشت زمان و نیز پیشرفت در علم و فناوری کفپوش های  آرملات جایگزین مناسبی برای کفپوش های بتنی سنتی شدند. آنها از ویژگی ها و مزیت های فراوانی برخوردار هستند و به نوعی می توان گفت بالاترین مقاومت را در بین کفپوش ها دارند.

با روی کار آمدن این نوع کفپوش، استفاده از کفپوش های سنتی (موزاییک و سنگ و…) دیگر منسوخ گشته است و معمولا کارفرمایان برای ایجاد سطح مستحکم و بادوام به خصوص برای محیط های پرتردد مانند مناطق صنعتی, تعمیرگاه ها، انبارها, کارگاه ها، کارخانجات که به طور مکرر ماشین آلات سنگینی مانند لیفتراک ها در آن تردد دارند سعی می کنند از کفپوش های  آرملات استفاده کنند. تا ضمن پرداخت هزینه کم سطحی مقاوم و مستحکم داشته باشند.

این نوع کفپوش از محبوبیت قابل توجهی  در سراسر دنیا برخوردار شده است، به این دلیل که، از مقاومت بالا برخوردار بوده و نصب و نگهداری آن نیز نسبت به سطوح سنتی مانند کفپوش چوبی، موزاییک و سنگ راحت تر است، و همچنین  کم هزینه بودن و اجرای آسان تر آن نیز از دلایل محبوبت این نوع کفپوش می باشد.

این گونه از کف سازی ها از دوام قابل قبولی برخوردار هستند و آنها را می توان بهداشتی ترین نوع کف سازی در دنیا تلقی نمود، زیرا سهولت در نظافت و پاک کردن تمامی آلودگی ها و نیز عدم جذب آلودگی ها در آرملات به نسبت کمتر بوده و نگهداری آن نسبتاً آسان است.

آرملات

حتما بخوانید: پولیش پد

 نحوه اجرای بتن سخت ملاتی:

کف سازی یا کفپوش آرملات به اجرای دقیق تری نیاز دارد و افراد مبتدی و معمولی در این زمینه نمی توانند به درستی آن را اجرا کنند، بنابراین بهتر است از شرکت های متخصص در این زمینه برای اجرای این نوع کفسازی استفاده شود. روش های اجرای متفاوتی برای این نوع کفسازی وجود دارد و هر کدام از آنها نیاز به برنامه ریزی دقیق تری دارند تا استحکام مورد نیاز را کسب کند.

هارد ملات را معمولا از مواد مقاوم مانند سنگدانه های معدنی به اندازه ۵/۰ تا ۱ میلی متر بعلاوه سیمان با عیار بالا همراه با روان کننده  مناسب و نیز پودر های سخت کننده می سازند. میزان اختلاف هر کدام از آنها بر اساس محاسبات فنی دقیق صورت می گیرد.

روش اجرای کفپوش آرملات به این صورت است که  معمولا سازندگان این نوع کفسازی ابتدا بر روی بتن تازه یک لایه آرملات قرار می دهند سپس بتن ریزی را به صورت ملاتی انجام می دهند. این امر باعث افزایش مقاومت کفسازی در برابر اجسام غول‌پیکر و ماشین آلات سنگین می‌شود.

کفسازی با آرملات را می توانید بر روی بتن های قدیمی نیز انجام دهید به این شکل که در ابتدا باید حدود ۸ الی ۱۰ سانتی متر بتن تازه را بر روی بتن قدیمی بریزید، و در مدت زمان کمتر از ۱۲ ساعت می بایست بر روی آن کفپوش هاردملات به ضخامت ۱ الی ۲ سانتی متر اجرا گردد.

موارد کاربرد آرملات(بتن سخت ملاتی)

فرودگاه،بنادر و جایگاه سوخت باغ ، ویلا و رمپ محوطه و سوله صنعتی دانشگاه و مراکز آموزشی نیروگاه، پالایشگاه و صنایع پتروشیمی صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی ایستگاه های مترو و راه آهن مرمت کف های قدیمی آسیب دیده

مقدار مصرف بتن سخت ملاتی

برای پوشش یک مترمربع به ضخامت یک سانتیمتر حدود 20 تا 22 کیلوگرم ALEN-MOR استفاده میشود.

روش مصرف بتن ملاتی

به هرپاکت 30 کیلوگرمی حدود 3.8 لیتر آب اضافه شود. اختلاط پودر با آب باید با استفاده از همزن برقی صورت پذیرد. توجه داشته باشید ظرفی که پودر و آب در آن  مخلوط میشوند باید متناسب با سرعت کار و حجم اختلاط باشد. همیشه پودر را به آرامی به آب اضافه نمایید و در حین اضافه شدن پودر به آب، باید همزن برقی روشن باشد. این عمل را تا رسیدن به مخلوطی یکنواخت ادامه دهید . سپس ملات ALEN-MOR را بر روی کف ریخته و عملیات ماله و شمشه کشی را آغاز نمایید. بهتر است این عمل با استفاده از ماله پروانه ای صورت بگیرد. پس از گیرش اولیه ملات اجرا شده، عملیات آب پاشی و کیورینگ مقاطع را آغاز نموده و حداقل به مدت 36 ساعت ادامه دهید. سپس عملیات برش زدن کف را جهت ایجاد درزهای انبساط آغاز نمایید. در نهایت میتوان برای دستیابی به سطحی زیبا و صیقلی عملیات ساب را آغاز نمود. توجه1: سطوح محل اجرای ملات کفسازی ALEN-MOR باید عاری از هرگونه چربی و گرد و غبار گردد. توجه2: اجرای این محصول بر روی سطح بتن تازه با پرایمر زیرکار انجام میشود.

قیمت بتن ملاتی در کشور

در قیمت گذاری کف سازی آرملات عوامل موثر زیادی دخیل است که در این مطلب سعی خواهیم کرد تاثير هر يک از اين عوامل را بررسی و بیان کنیم. نوع کف سازی به لحاظ کاربردی و يا غير کاربردی بودن، کیفیت مصالح به کاربرده شده در آرملات مانند سنگدانه های معدنی، سیمان، روان کننده ها و پودرهای سخت کننده می باشد. درجه رقابت بين شرکت ها و ارزش برند محصول به ترتيب عوامل تاثیر گذار بر قیمت این نوع کف سازی در کشور است.
بتن سخت ملاتی

مزیت کف سازی با بتن سخت ملاتی:

 از مهمترین مزیت های کف سازی آرملات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برابر نفوذ مواد شیمیایی مانند بنزین، روغن، مقاوم بوده و برای محیط هایی مانند کارگاه ها و کارخانجات صنعتی مناسب می باشد.
  • مقاوم بسیار بالا در برابر فشار با ضریب بالا
  • ضد آب و مقاوم در برابر انواع مایعات
  • مقاومت بالا در برابر انجماد و ذوب
  • عدم ایجاد گردوغبار بر روی سطح کفپوش
  • قیمت ارزان نسبت به سایر کفسازی ها
  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماورای بنفش
  • گستردگی زیاد در رنگ بندی
  • غیر قابل نفوذ
  • داشتن شکل صاف و صیقلی
  • اجرا روی بتن تازه و نیز بستن قدیمی با رعایت نکات موجود

نشان استاندارد آرملات(بتن سخت ملاتی)

شرکت سخت بتن بهین اترک با برند آلندر نخستین واحد تولیدی است که با همکاری اداره کل استاندارد، نشان استاندارد ملی ایران با شماره 22942 با عنوان “روکش کف- مواد روکش کف- ویژگیها و الزامات” به تدوین رسانده است.

مقالات مرتبط

5 نظر

ارسال نظر
Twitter
Telegram
WhatsApp

پروژه ها


اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی آبی
اجرای بتن سخت دکوراتیو فرودگاه بجنورد
اجرای بتن سخت ضدسایش ملاتی طوسی و قرمز
اجرای بتن سخت دکوراتیو اداره برق خراسان شمالی
کف سازی اماکن ورزشی
اجرای پوشش WE.GLASS

اطلاعات تماس